krakow.pl
       

tel: 12 643 50 83
tel: +48 602 270 970

biuro@oyama-krakow.pl


klauzula informacyjna RODO

ONLINE? OFFLINE?
Internet w życiu młodych ludzi.


Internet jest nieodłącznym elementem naszego życia społecznego, codziennych aktywności i rozrywki. Dziś trudno wyobrazić sobie nastolatka, który potrafiłby obejść się bez komputera czy telefonu komórkowego. Dzieci nie pytają rodziców skąd się wziął Internet. Wychowują się w otoczeniu nowych technologii, podczas gdy starsze pokolenie może obserwować ich rozwój, z czasem musi się do nich przyzwyczaić oraz zmienić swoje nawyki i dotychczasowy styl pracy. Internet otwiera przed młodym pokoleniem wiele możliwości ale jednocześnie niesie ze sobą nowe wyzwania i zagrożenia.
Sieć staje się pozornie prostym narzędziem do kształtowania swojego wizerunku, miejscem złudnie bezpiecznym, gwarantem anonimowości czy panaceum na ich problemy. Internet to kopalnia możliwości i okno na świat, w którym obok wartościowych treści i odpowiedzialnych internautów, spotykamy drastyczne obrazy, agresywnych użytkowników i nie tylko wirtualne zagrożenia.

Dorośli powinni towarzyszyć dzieciom w ich pierwszych internetowych krokach i uczyć je, że obecność oraz aktywne uczestnictwo w sieciowym życiu społecznym powinno być oparte m.in. na szacunku dla drugiego człowieka.

BEZPIECZEŃSTWO ONLINE, CZYLI O CZYM WARTO WIEDZIEĆ.

Prywatność
Niektóre aplikacje mogą stwarzać zagrożenie dla prywatności i sprzyjać rozpowszechnianiu danych osobowych najmłodszych, a nawet danych osób z ich list kontaktów. Aplikacje często odwołują się do różnych informacji zapisanych w urządzeniu, takich jak kontakty, zdjęcia, hasła czy geolokalizacja. Zdarza się, że przy instalacji aplikacji wymagane jest podanie niektórych danych osobowych, czemu rzadko towarzyszy jasna informacja, w jakim celu dane te są zbierane oraz jakim podmiotom trzecim mogą zostać udostępnione. Dzieci i młodzież nie zawsze mają świadomość możliwych konsekwencji związanych z ujawnianiem swoich danych osobowych, dlatego trzeba je szczególnie uczulić na tę kwestię. Należy również pamiętać, że przetwarzanie danych osobowych dziecka poniżej 13 roku życia jest legalne jedynie za zgodą rodziców lub opiekunów.

Nieodpowiednie treści
Innym zagrożeniem związanym z aplikacjami są nieodpowiednie treści dla dzieci prezentujące, np. wulgaryzmy, przemoc lub erotykę. Zdarza się, że aplikacje zawierają reklamy portali randkowych oraz produktów dla dorosłych. W wielu aplikacjach są także elementy interaktywne, najczęściej odnośniki do portali społecznościowych, pozwalające użytkownikom  na logowanie się zwykle na Facebooku lub Google+, kontaktowanie  ze znajomymi lub tzw. „followersami”, czyli osobami nas obserwującymi, oraz porównywanie wyników w grach. Aplikacje do rysowania często zachęcają użytkowników do publikowania swojej twórczości na profilach społecznościowych. W zależności od wieku dziecka linki do portali społecznościowych mogą szczególnie niepokoić rodziców, gdyż ta funkcja pozwala dzieciom na publikowanie informacji o sobie, wyświetlanie fizycznej lokalizacji oraz komunikację z nieznajomymi.

Wirusy i szkodliwe oprogramowanie
Niestety w sklepach można również spotkać aplikacje zainfekowane wirusami lub instalujące złośliwe oprogramowanie. Takie aplikacje mogą np. uszkodzić system operacyjny urządzenia mobilnego, bądź zmieniać lub kasować dane zapisane w urządzeniu mobilnym. W ostatnim czasie pojawia się też wiele podrobionych wersji najbardziej znanych aplikacji, które są zawirusowane.

Cyberprzemoc
O problemie przemocy rówieśniczej w sieci mówi się od kiedy Internet stał się powszechnie dostępny dla dzieci i młodzieży. Z czasem problem narastał wobec coraz większej dostępności telefonów komórkowych, umożliwiających rejestrowanie filmów i zdjęć, a w ostatnich latach również smartfonów i innych urządzeń mobilnych ze stałym dostępem do Internetu oraz rosnącą popularnością portali społecznościowych. Cyberprzemoc stała się codziennością dla uczniów.

Przeciwdziałanie
W przeciwdziałaniu cyberprzemocy bardzo ważną rolę pełni najbliższe otoczenie dziecka. Rodzice i nauczyciele powinni podejmować działania profilaktyczne oraz szybko interweniować w sytuacji, gdy zachodzi podejrzenie, że dziecko jest ofiarą lub sprawcą przemocy w sieci.
Kluczową rolę przypisuje się świadkom cyberprzemocy – rówieśnikom, którzy takie sytuacje obserwują w Internecie – w postaci krzywdzących wpisów, publikacji, komentarzy itp. – lub poza nim, widząc skutki doświadczania krzywdzenia w sieci u ich ofiar w postaci bezradności, strachu, załamania, odrzucenia. Świadkowie cyberprzemocy, w efekcie celowego lub nierozważnego działania, czasami w poczuciu strachu przed odrzuceniem przez grupę rówieśniczą, niekiedy sami przystępują do krzywdzenia. Komentując w określony sposób kompromitujące materiały, udostępniając je czy dając w inny sposób wyraz aprobaty – np. klikając „Lubię to” w serwisie Facebook, z roli świadka płynnie wchodzą w rolę sprawcy.

CDN

 

Opracowano na podstawie konspektu Sensei Roberta Bretnera 4 dan,
z Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie.


Copyright - 2022 - Krakowski Klub OYAMA